Effectief diëten

View More: http://ilkavanwierenphotograpy.pass.us/vitalpalacegeoffrey

Het wordt beschouwd als één van de moeilijkste componenten om er fit uit te zien: het omgooien van je eetpatroon. Het vergt een behoorlijke wils- en krachtsinspanning om alles wat je lekker vindt ineens te laten staan en over te stappen op ander eten, wat je in de eerste instantie misschien helemaal niet zo lekker vindt. Ik heb goed nieuws voor je: Rome is ook niet in één dag gebouwd. Hier volgen een aantal tips die het aanzienlijk makkelijker kunnen maken om een dieet vol te houden. Ook tijdens de VitalChallenge’18:

  1. Schakel een professional in
    Ik zie veel mensen dezelfde fout maken: ze gaan veel gezonder eten en raken gefrustreerd dat ze niks afvallen. Laat je eindelijk die pizza en koekjes staan, val je nog niks af. Sterker nog: je komt aan!Ik begrijp dat het gek klinkt, maar sommige gezonde voedingsstoffen bevatten meer calorieën dan ongezonde zaken. Een broodje kroket zet bijvoorbeeld minder aan dan een broodje dat goed belegd is met kaas. De kroket is ongezonder, maar van de kaas word je dikker. Ik weet het, oneerlijk…Vraag de instructeur op de sportschool om je een goed voedingsschema te geven. Je ziet nu welke producten minder calorieën bevatten. Daarnaast kan je instructeur je precies vertellen hoeveel calorieën je in moet nemen per dag om jouw persoonlijke doelen te behalen. Eigenlijk is het vrij logisch: spring nooit blind in een situatie. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
  2. Niet alles hoeft op slag
    Natuurlijk wil jij graag zo snel mogelijk effect zien van je moeite, maar het cliché is in dit geval waar: hardlopers zijn doodlopers. Als je van de één op de andere dag je hele patroon verandert, brengt dit een aantal moeilijke gevolgen met zich mee. Je krijgt bijvoorbeeld honger, een gevoel wat bijna niemand goed weet vol te houden. Je hersens sturen je uiteindelijk als vanzelf richting de koelkast: zo is ons lichaam nu eenmaal gebouwd. Het is overlevingsdrang. En nog afgezien van de honger: het is niet bepaald gezond voor je humeur (en de mensen om je heen) als je ineens niks meer mag eten wat je lekker vindt. Als jij hier heel veel last van hebt, ga dan voor resultaten op de langere termijn. Dan hou je het tenminste vol.Probeer het eens op de volgende manier: download een calorieënteller (ik gebruik ‘Food’ en raad het iedereen aan, onderdeel van de Vital Palace app) en registreer een week lang tot op de gram nauwkeurig wat je eet. Je hebt nu een goed idee van je calorie-inname en weet ook welke producten de meeste calorieën bevatten. Neem jezelf nu voor om de komende twee weken hetzelfde te blijven eten, maar stel jezelf het doel om per dag 200 calorieën minder te eten dan in de eerste week. Matig gewoon je porties en neem iets minder in. Er zit niet voor niets een sluitstrip op die zak drop (en ja, ik heb hier ook moeite mee).Na twee weken ben je aan je veranderde inname gewend en neem je jezelf voor om er weer tweehonderd calorieën per dag vanaf te schrappen. Herhaal dit proces tot je, zonder hongergevoel, terecht komt op het aantal calorieën per dag dat je volgens jouw sportinstructeur mag innemen om je doelen te behalen.
  3. Spiegeltje spiegeltje
    Deze tip is heel belangrijk: spiegel jezelf niet aan anderen! Het is frustrerend om te zien hoe mensen soms sneller vooruit gaan dan jij. Modellenlichamen op Instagram zijn GEEN goede reflectie van de werkelijkheid, maar modellenlichamen van mensen die je kent ook niet. De harde waarheid is: het ene lichaam is het andere niet. Jouw dieet kan langzamer aanslaan dan hetzelfde dieet bij een andere persoon. Laat dit je niet ontmoedigen!Kijk naar je eigen vooruitgang en hou de vooruitgang van anderen erbuiten: maak elke week een foto van jezelf en hou deze bij in een dagboek.
  4. Stop niet in je koelkast wat je niet in jezelf stopt
    Het lijkt simpel, maar toch is het voor veel mensen moeilijk. Als je geen chips wilt eten, zorg er dan voor dat je geen chips in huis hebt. Als je een partner of kinderen hebt die nog wel eens wat lekkers willen, zorg er dan voor dat zij deze etenswaren uitsluitend bewaren op geheime plekken die jij niet kent.Er zijn van die mensen die, hinderlijk genoeg, nu eenmaal alles lekker vinden waar je slank van blijft en niet zoveel houden van chips, frituur en andere vette zaken. Ik ben NIET één van die mensen, maar ben wel heel jaloers op ze (ik noem geen namen, maar Romy, jij weet wel wie ik bedoel…).Ik eet het liefst elke dag frikandellen, maar walg van de smaak van broccoli. Hier kun je wel wat op verzinnen: komkommers worden al veel lekkerder als je ze in stukken snijdt, er iets azijn en een beetje himalayazout overheen gooit. Of selderij en paprika: rauw zijn ze vaak niet te kauwen, maar dip ze in de hummus en je hebt ineens een lekkere en magere snack. Vul je koelkast met verantwoorde dingen en vul ze aan naar jouw eigen smaak!

Tot zover mijn tips om je dieet makkelijker te maken. Heb je zelf nog een tip, of heb je iets gehad aan mijn tips? Laat het me weten, ik stel het op prijs!

 

Article by VitalPalace