Interview Jorden Bres

A6_04293-49 (Medium)

Hi, jullie hebben al een tijdje niks van mij gehoord. Ik was even ergens anders met mijn hoofd; een nieuwe liefde in mijn leven, een bijzondere reis gemaakt en veranderingen op mn werk. En eerlijk gezegd ook weinig inspiratie voor het schrijven van een nieuwe blog. Maar hier ben ik weer met een inspirerende blog over krachttraining.

In deze blog een interview met Jorden Bres (www.jordenbres.nl); iemand die ik bewonder op sportgebied. Deze strength en conditioning coach van TeamNLken ik vanuit Kampen waar ik zelf jaren gewoond heb. Ik bewonder zijn passie voor de sport en de manier waarop hij dit uitdraagt en uitvoert. Hij volgt zijn hart en blijft zichzelf ontwikkelen en ondanks de vele successen die hij inmiddels op zijn naam heeft staan, blijft hij bescheiden.

Facts;

  • Sportinstructeur marechaussee
  • Sportinstructeur/begeleider Glen Mills school
  • Strength & Conditioning Coach TeamNL waar hij vele topsporters begeleidt/begeleid heeft, waaronder: Europees, wereld- en Olympisch kampioen turnen Epke Zonderland, meervoudig Europees kampioen en Olympisch medaillewinnaar judo Henk Grol, 2x Olympisch medaillewinares schaatsen Margot Boer en nog vele anderen. Nu in voorbereiding met de nationale judoselectie op de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo
  • Strength & Conditioning Coach bij commerciële schaatsploeg van Marianne Timmer
  • Personal trainer bij Holland Next Top Model 2016
  • Personal Trainer voor  verschillende bn-ers zoals Anna Nooshin (vlogger), Tim Haars (acteur) en Fockeline Ouwerkerk (actrice)
  • Schrijft voor Women’s Health
  • Geeft seminars en clinics

Je hebt al veel successen geboekt in je leven als trainer, waar ben je het meest trots op?

Dat is het moment dat Epke Olympisch Kampioen werd, dat was voor mij het eerste grote succes met een topsporter. Een Olympische titel is hét ultieme doel van een topsporter, als je daaraan mee kunt werken en het doel behaald is dat geweldig.

Wie bewonder jij op sportgebied? Heb je een voorbeeld?

Ik bewonder alle topsporters die op het hoogste niveau sporten. Zij moeten veel dingen laten om die top te bereiken en daar te kunnen blijven. Het is fascinerend om die drive te zien. Naast dat het keihard werken is, kan het ook eenzaam zijn. Ik bewonder het doorzettingsvermogen van deze sporters die 4 jaar alles opzij kunnen zetten voor dat ene doel; de Olympische Spelen.

Je doet veel verschillende dingen; krachttraining, personal training, het geven van seminars. Wat vind je zelf het leukst om te doen?

Ik vind het belangrijk dat ik mijn passie kwijt kan in de dingen die ik doe. De mix van de verschillende dingen vind ik fijn. Niet alleen het geven van trainingen maar ook het delen van kennis met andere trainers vind ik belangrijk en zinvol. Mijn hoofdjob is nu het werken met topsporters, daar gaat de meeste tijd in zitten en is een verantwoordelijke baan waarbij ik altijd bereikbaar moet zijn. Als ik personal trainingen geef dan geeft me dat energie, mits de mensen gemotiveerd zijn. Ik heb geen zin om aan een dood paard te trekken. Mensen moeten het zelf willen.

Hoe vaak sport jezelf?

Toch wel 4x per week, een uur per keer. Dan doe ik krachttraining, daarnaast houd ik mijn stappen bij. Een goeie tip voor iedereen die meer in beweging wil komen en wil afvallen; houd je dagelijkse stappen bij en zorg dat je elke dag voldoende stappen zet. Ik fiets en wandel, dit is naast dat het gezond is voor het lichaam ook een fijne manier van ontspannen.

Op je site zag ik iets staan over een nieuw project; het Fit Women Project, wat houdt dit in?

Steeds meer vrouwen doen aan krachttraining, maar veel vrouwen weten niet goedwat ze moeten doen. Het is een groep waar tot op heden nog weinig aandacht aan werd besteed en waar ik me meer op wil gaan richten. Het Fit Woman Project is een traject van 12 weken met krachttraining in combinatie met een bewust voedingspatroon dat ervoor gaat zorgen dat je fysiek en mentaal fitter wordt, lekkerder in je vel gaat zitten, afvalt en meer zelfvertrouwen krijgt.   Een van mijn belangrijkste doelen is om vrouwen te leren begrijpen wat ze aan het doen zijn en waarom. Door dit te begrijpen gaan zij het langer volhouden en ervaren ze er meer plezier aan. Het project start nu eerst in Haarlem. (http://www.jordenbres.nl/fitwomenproject/). Ik heb al meerdere aanvragen om hetzelfde op te gaan zetten in mijn eigen regio. Wie weet gaat dit in de toekomst gebeuren.

Hoe zorg je dat jezelf blijft ontwikkelen?

Ik laat mijn trainingsschema’s vaak maken door andere Personal Trainers, veelal uit het buitenland. Hierdoor krijg ik meer variatie in mijn trainingen en blijf ik het leuk vinden. Ik houd ervan om mezelf uit te dagen. Mijn goal is om goed fit te blijven op een gezonde manier. Natuurlijk drink ik ook wel een biertje of een baco, maar daarnaast zorg ik dat ik gevarieerd eet en mijn basisoefeningen altijd blijf doen. Ik vind het belangrijk om kennis te delen en nieuwe kennis op te doen. Daarvoor ga ik regelmatig naar clinics in binnen- en buitenland en train ik met andere trainers.

Heb je tips voor mensen die beginnen met krachttraining?

  • Ga samen met een goede trainer aan de slag. Deze weet wat je moet doen, en hij/zij kan je ook advies geven voor je eetpatroon.
  • Laat je niet gek maken door allerlei sites en indianenverhalen over snel afvallen. Afvallen en sterker worden gaat niet van de een op de andere dag, het is hard werken en je moet geduld hebben. Cardio alleen is daarvoor niet genoeg. Cardio zorgt voor een beter conditie en is goed voor je algemene gezondheid en een beter herstel. Maar om mooi af te vallen is krachttraining essentieel. Je bouwt spiermassa op en je huid wordt strakker, waardoor je er beter uit gaat zien.
  • De spiegel is je beste graadmeter, je wilt er graag goed uit zien als je jezelf in de spiegel ziet. Een weegschaal is niet belangrijk, het laten berekenen van je vetpercentage is dat wel. Laat dit regelmatig doen.
  • Begin met de basis oefeningen zoals de deadlift, legpress, squatsetc. Blijf deze oefeningen altijd doen en varieer hiermee in je trainingsschema’s. Deze basisoefeningen verstoren het meest in je lichaam, waardoor je sneller resultaat zult boeken; je krijgt, in verhouding met andere sporten, in kortere tijd een beter resultaat!
  • Train liever 3x dan 2x in de week, dit geeft sneller een beter resultaat.
  • Weet wat je doet en waarom je het doet. Een goede trainer adviseert je op een eerlijke manier en weet welke oefeningen voor jouw lijf het beste zijn om het resultaat te kunnen bereiken dat jij graag wilt.

 Wat is je advies op het gebied van voeding voor mensen die willen afvallen en sterker willen worden?

  • Ga in eerste instantie iets minder koolhydraten eten. Probeer daarom te minderen met brood, pasta’s en aardappelen.
  • Suikers zijn killing! Snoep niet teveel en let op wat je eet. Lees etiketten op verpakkingen en zorg dat je weet wat je eet.
  • Eet veel groente, daarvan kun je zoveel eten als je wilt. Groentes zijn een soort bezem voor je darmen, de vezels in groentes zorgen dat je darmen schoon blijven.
  • Houd je eiwitinname hoog; neem bij elke maaltijd een eiwitrijk product (eieren, vlees, vis, magere kwark etc.).
  • Kijk naar je calorie inname in verhouding met je calorie verbruik. Zorg dat dit in de juiste balans is; dus niet teveel calorieën innemen alsje weinig verbruikt. Maar bij veel beweging is een hogere calorie inname juist beter en gezonder. Dit kun je zelf in de gaten houden met behulp van verschillende apps.
  • Handige tip voor mensen die het lastig vinden om genoeg fruit & groente binnen te krijgen; maak een smoothie. Gooi wat groente en fruit in een blender, even mixen en klaar ben je; gezond en makkelijk. Voor een goeie start van de dag of na een training.

Het belangrijkste is altijd dat je weet wat je doet en waarom je het doet. Zorg dat de basis goed is en ga daarop variëren zodat je plezier houdt in de trainingen. Daag jezelf uit en haal het beste uit jezelf!

Dank aan Jorden voor dit interview en de goeie tips!

Groetjes Mirjam

Article by VitalPalace