Wat moet ik nu weer eten?

View More: http://ilkavanwierenphotograpy.pass.us/vitalpalace-mirjam

De Challenge is begonnen! Waar ik vorig jaar een vliegende start maakte en er meteen vol in ging, merk ik dat ik dit jaar wat moeilijker op gang kom. Het voedingsschema lukt aardig, ik laat de overtollige wijntjes, traktaties en after dinner snacks zoveel mogelijk aan mij voorbij gaan. Ik stort me weer op groenvoer, vis en speltwafels. Maar ik ben de creatieve kookgeest op het moment even kwijt, dus het is wat eenzijdig voedsel. En daar zit nou juist voor mij de moeilijkheid, ik wil graag gevarieerd en vooral ook lekker eten en niet vervallen in pakjes en zakjes, want daar doe ik in principe niet aan. En natuurlijk zijn die groene groentes heerlijk, maar echt, na een paar dagen voel ik me een konijn en zit ik een beetje inspiratieloos van me af te staren met een stuk broccoli tussen m’n tanden. Het is vooral door de week, na het werk, best een prestatie om nog een inspirerende, voedzame, gezonde, lichte, niet te ingewikkelde, snelle maaltijd op tafel te zetten. Dus ja, daar ligt een uitdaging, wil ik deze challenge op dát gebied vol gaan houden. Mijn probleem is ook dat ik gerechten die ik vorig jaar gemaakt heb en lekker vond, veelal weer vergeten ben (leeftijdsdingetje). De zoektocht naar verrassende recepten is dus weer opnieuw begonnen. Ik houd van koken, maar ben geen keukenprinses, het meeste haal ik uit kookboeken of via google. Wat wil ik eten vandaag, intypen et voila een wereld aan heerlijke recepten komt zo digitaal naar me toe, helaas grotendeels dikke vette no go’s tijdens deze challenge (teveel vet, teveel koolhydraten, teveel zout, en ga nog maar even door).
Het valt soms niet mee, zelfs voor een inmiddels door de wol geverfde vital challenger. Maar ik weet dat aandacht voor voeding en bewust omgaan met wat ik zoal naar binnen schuif zeker invloed heeft op mn gestel en op mn energielevel. Dat heb ik vorig jaar al gemerkt. Daarom ga ik ook niet opgeven en blijf ik zoeken naar nieuwe smakelijke happen.
Ik hoop dat er mede challengers zijn die net als ik af en toe wat recepten willen delen op de FB pagina, zo kunnen we elkaar inspireren. Daarnaast is er ook een groepsapp waarin we recepten met elkaar delen en elkaar op de hoogte houden van de voortgang. Erg leuk, dus wie aan wil sluiten laat het weten aan Anika!

Hieronder alvast een paar van mijn snelle, simpele favorieten;

PicMonkey Collage-3
-Avocado! Gezonde vetten, heerlijk door een simpele salade, in combinatie met gerookte zalm, in een volkoren wrap met kipfilet, koriander en komkommer. Mijn favoriet is gemixt met een zacht gekookt eitje op een speltwafel. Een fijn tussendoortje.

-Courgetti. Dun gesneden sliertjes courgette, heel kort wokken, samen met cherry tomaatjes, reepjes gerookte kipfilet, italiaanse kruiden en pijnboompitjes. Licht, snel en lekker.

-Gezond goddelijk toetje; stukjes appel met kaneel, gehakte walnoot en havervlokken in de oven, ca 8 minuten. Dat samen met wat kwark en eventueel een klein beetje honing erover.

-Mango salade; verse mango in stukjes, beetje chili saus, lente uitje en koriander. Fris en fruitig.

Tip; Verse kruiden als peterselie, munt en koriander en ook verse gember zijn gezond en geven net wat meer smaak aan veel gerechten. Op de markt koop je redelijk goedkoop hele bossen kruiden. En deze blijven vaak langer goed dan de verpakte verse kruiden uit de supermarkt.

Succes allemaal en eet vooral smakelijk!
Groet Mirjam

Article by VitalPalace