SugarChallenge van Kim

shutterstock_343010522-960×500

Een andere deelnemer van de SugarChallenge aan het woord.

Stel je zelf een voor:

Mijn naam is Kim Scholten getrouwd met Mark en moeder van een dochter van 12 en zoon van 15 jaar.

Ik ben 44 jaar en houd van sporten! En van lekkere zoete dingen!

kim

Waarom ben je gestart met de SugarChallenge?

Ik ben naar de lezing van Carola geweest die tijdens haar lezing uitleg gaf over voeding en met name suiker en het gedrag van suiker in je lichaam.

Ik ben sowieso wel geïnteresseerd in voeding en was door het boek “de voedselzandloper” van Chris Verburgh en “Grip op Koolhydraten” door Yvonne Lemmers min of meer al voorbereid. Ik ben er van overtuigd dat eten onze gezondheid sterk kan beïnvloeden!

In algemene zin heb ik de laatste jaren altijd een lichte aversie tegen mijn eigen koopgedrag. Ik weet wat gezond is maar weet nog beter wat lekker is, en wat lekker is vaak niet gezond. Gevolg is dat ik met boodschappen thuis kom die, denk ik, de gemiddelde Nederlander koopt (dus met veel suiker)

Mijn ervaring is dat het eten snel klaar moet zijn, ik vind het al lastig om iedere dag te moeten verzinnen wat we gaan eten en laat staan dat ik mij dan ook nog moet verdiepen in hoe ik het moet klaarmaken. Dit is het standaard patroon waardoor variatie in voeding minimaal is en blijft en waarbij het knagende gevoel dat het ook anders kan eigenlijk nooit concreet wordt.

De mogelijkheid tijdens de lezing was dus een mooi moment om het anders te doen.

Ik dacht, als ik het niet probeer weet ik ook de verschillen niet.

kim10

Hoe vond je de start/voorbereidingsfase gaan?

Er waren veel tegenstrijdige adviezen om me heen en ik vond het best spannend, allerlei gedachtes gingen door me heen. ( kan ik het wel, wil ik het wel!, wat nou als het niet lukt?). Toch de knop omgezet en dacht, kom op, je kunt het. Het fijne is dat mijn partner mee doet!

Door Carola word je goed voorbereid, je krijgt elke week de menu’s voor elke dag van de week met een boodschappenlijst. Daarnaast krijg je elke dag een Daily ( een mail met veel boeiende onderwerpen, adviezen en tips ). Het boek wat ik erbij kreeg 100% suikervrij in 30 dagen is erg motiverend.

Elke dag word de vraag gesteld “is het gelukt”? of “nee, helaas het is niet gelukt”.

Ook ik had echt afkickverschijnselen, moe, hoofdpijn, chagrijnig, maar dit is nu gelukkig verdwenen en voel me fit. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet alle recepten lekker vind, ik haal inspiratie van het internet b.v. van www.blijsuikervrij.nl

Hoe gaat het nu? Leef je 100% suikervrij?

Nu dag 24 en het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, nou ja sommige momenten wel als er wijn word gedronken en er lekkere hapjes voor je neus staan. Ook verjaardagen van collega’s zijn lastig er staan dan lekkere traktaties. Maar toch heb je ook wel een lekker gevoel dat je het niet hebt gegeten.

Ik heb echt nog geen suiker aangeraakt

Zelf ga ik geen cracker maken en zo… dat vind ik te veel gedoe, maar eet b.v. niks meer uit zakjes en geen pasta, aardappelen en brood. Je hebt hiervoor prima vervangers. De vervangers zijn b.v. zoete aardappels en pastinaak. Mijn kruidenkastje is erg uitgebreid ik heb zelf een groot kruidenrek gekocht, het smaakt zoveel lekkerder dan uit een zakje

kim1

Hoe reageert jouw gezin?

Mijn zoon en dochter geloven het allemaal wel, ze eten gewoon mee en voor de kids kook ik soms wel apart wat aardappel of pasta bij het eten, snoep koop ik niet meer, wel nog wat koekjes. Mijn zoon is gelukkig niet zo’n snoeper, maar mijn dochter zei laatst wel “MAMA” je hebt nooit meer wat lekkers in huis! Waarop ik zei jawel hoor neem maar b.v. een cracker met kipfilet. Het hoeft niet altijd snoep te zijn!

Het voordeel is dat mijn man meedoet we vinden het allebei belangrijk om gezond te eten.

Mijn man squasht veel en ik doe altijd mee op maandagavond aan bodypump bij Vital Palace, daarnaast loop ik nog een paar keer in de week. In het begin moet je nog even zoeken maar doordat mijn energie nu uit vet word gehaald en niet meer uit suiker houd ik het langer vol. We hebben sinds kort wel wat eiwit poeder gekocht. Ik bereken het op de volgende manier neem je gewicht in kilo x 0,4 gram doe je die dag aan krachttraining dan x 1,2/1,4 gram.

Heb je last van de omgeving die niet suikervrij leeft?

Ik kan alles goed weerstaan, vind het zonde om iets te nemen. Wel vind ik het moeilijk hoor als er wat lekkers staat op mijn werk. En we zijn zo gewend dat eten gezellig is dat maakt het erg lastig.

Waar heb je het meeste moeite mee?

Anders boodschappen doen, maar toch went dat ook je gaat ineens andere dingen ontdekken in de supermarkt.

Wat zijn de voordelen?

Langere uithoudingsvermogen met sporten, veel fitter. Vetten zijn een belangrijke brandstof voor ons lichaam, ze leveren veel energie.

Of je teveel of te weinig vet hebt kun je heel makkelijk herkennen door te kijken naar de huid rondom je ogen. Als deze is opgezwollen, dan heb je teveel vet (of vocht) en als deze is ingevallen, dan kun je wat extra vet gebruiken. ( tip van Carola uit de Daily)

Zodra je lichaam goed in de vetverbranding zit merk je dat gelijk. Met name omdat je vaak veel meer energie krijgt. Uit 1 vet kan het lichaam namelijk 121 energie-eenheden halen en uit 1 suiker maar 36. Je krijgt dus tot vier keer meer energie beschikbaar.

Een ander voordeel is dat sowieso heb je na het avondeten absoluut geen “dip” krijgt. Eigenlijk merk je niet dat je hebt gegeten terwijl de maaltijd best behoorlijk is. ‘S avonds eet je minder of soms na 9 uur helemaal niks meer. Je lichaam is dus heel rustig, heeft weinig meer te doen en dat komt de nachtrust ten goede.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de periode van suikervrij eten geen klachten had en prima sliep, ook wanneer ik wijn, chips, bier, enz… op had. Maar nu ik suikervrij eet merk ik verschil, en zonder suiker voelt beter (let wel: we hebben het over toegevoegde suikers die wij niet meer eten).

Ga je hierna je levensstijl aanpassen?

Ik ben wel helemaal om, weet nu wat suiker met je lichaam doet. Het is echt een verslavend wit goedje.

Mijn focus ligt vanaf nu op mijn gezondheid en op goed voor me zelf zorgen.

Ik hoop dat ik niet helemaal terugval in mijn oude gedrag maar af en toe een wijntje of ijsje zal ercht wel gebeuren.

Raad je het mensen aan?

Ik raad het mensen aan om zeker eens te proberen al is het maar te ervaren hoe is om 40 dagen geen suiker binnen te krijgen. De basis van onze voeding hoeft niet te bestaan uit brood aardappelen, rijst of pasta, maar juist uit groente peulvruchten, fruit en gezonde vetten door b.v. vis of gevogelte, olijfolie. Mijn honger gevoel en trek in zoet is echt weg!

Proberen is aan te raden. Wij hadden weinig tot geen moeite om van de suikers af te blijven. (tot nu toe tenminste, Ha Ha.

Article by VitalPalace