Vital Challenge 2017, and the winner is….

View More: http://ilkavanwierenphotograpy.pass.us/vital-challenge-ii

Twee maanden geleden won Boyke de VitalChallenge’17 in de categorie; beste heer. Hoe heeft hij dit ervaren en doet hij volgend jaar weer mee?

Boyke:

Gaan we weer meedoen dit jaar? Nee… dit jaar niet hoor! De teleurstelling is altijd van het gezicht van Marcel (trainer) af te lezen wanneer mensen nog niet weten of ze meedoen met de Challenge. Elk jaar ga ik tijdens de Challenge op vakantie, dus voor mij is dit totaal niet handig! Want ja, op vakantie eet ik me rond zodat een meting na de vakantie totaal geen zin meer heeft en dan moet je de teleurstelling van onze vriendelijke trainer zien 🙂

Trainen

Ik “train” altijd met twee maatjes. Veel lachen, socializen, geinen en… een beetje trainen, maar lol hebben we altijd! Voor mij is sport ook echt ontspanning, vooral na het werk even lekker je hoofd leeg maken. Sommige mensen doen dat in de auto en anderen op de fiets naar huis. Aangezien mijn werk vlakbij huis is, gaat dat bij mij niet op. Maar dat terzijde, één van de fitness maatjes heeft zich direct ingeschreven en de ander vindt dat wij dat ook moeten doen ter ondersteuning van elkaar (voor de bekende stok achter de deur). Zo gezegd, zo gedaan en onze challenge kan beginnen.

De derde keer

Dit is de derde keer dat ik meedoe met de VitalChallenge en eigenlijk gingen alle andere keren best goed, ondanks dat ik iedere keer op vakantie ging. Mijn grootste struikelblok is het gemis aan cardio. Door een blessure kon ik de vorige keren geen cardio doen, dus moest ik extra goed op mijn voeding letten. Dit lukt aardig, je moet alleen heel veel in je calorieën snijden en op een gegeven moment kom je niet verder (een plateau)… Natuurlijk kun je van alles proberen en je glycogeen iedere keer aanvullen, een ander soort training doen of andere trucjes toepassen, maar het komt er op neer dat het op deze manier gewoon erg uitputtend is. Je verliest veel kracht en conditie, het maakt je minder fit en je komt maar heel langzaam vooruit.

Dit jaar heb ik tijdens de Challenge wél cardio kunnen doen, bovendien heb ik veel geleerd tijdens de andere challenges. Ik heb vooral geleerd op welke voeding mijn lichaam goed reageert en functioneert om droger te kunnen worden. Ik heb weleens opgezocht welke verhouding macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) goed past bij mijn lichaamsbouw om droger te worden… nou die kon ik niet vinden voor mijn bouw… Ik merk dat mijn lichaam goed verbrand op andere verhoudingen macronutriënten dan vaak staan aanbevolen in artikelen. Bij mij werkt bijvoorbeeld een vrij hoge verhouding van vetten en eiwitten het best, zo zie je maar dat echt ieder lichaam verschillend werkt.

Calorieën

Echt extreem laag in de calorieën ben ik dit jaar niet gegaan, omdat ik cardio na de training, regelmatig golf en dagelijks veel beweeg. Door de combinatie van veel beweging, fitness, cardio en voeding voel ik me enorm fit. Iedere twee weken bouw ik de calorie inname tijdens de Challenge af, de afname bestaat voornamelijk uit koolhydraten en een klein beetje vet. Op forums lees ik dat mensen dagen lang op 1500 calorieën kunnen zitten, maar zo laag en zo lang, dat heb ik nooit gedaan.

Omdat de meting voor mij een week eerder viel, wegens mijn vakantie, wilde ik de laatste 3 weken voor de meting extra vet verbranden. Ik ben toen steeds lager in calorieën gaan zitten, waarbij rond de 1700 calorieën in de laatste week, het laagste was… en gelukkig heeft dat goed uitgepakt.

Snackdag

Goed op je voeding letten tijdens de Challenge is natuurlijk niet altijd makkelijk. Daarom nam ik één dag in de week, of soms twee weken, een snackdag. Op deze dag snack ik gewoon zoveel als ik zelf wil. Ik “probeer” me zoveel mogelijk aan mijn eetschema te houden. Soms lukt het me zelfs om maar één maaltijd te vervangen door een snack, maar soms blijft er ook helemaal niks over van mijn eetschema 🙂 Vaak plan ik mijn snackdag in op een dag dat ik een feestje heb, uit eten ga of als ik met vrienden weg ga. Op deze manier hou ik het beter vol, om mij de rest van de tijd wél aan mijn eetschema te houden.

Na de Challenge

Na de laatste meting ging ik eerst twee weken op vakantie, daar heb ik veel gezien, gelopen en eigenlijk te weinig gerust. Na mijn vakantie was de uitreiking van de Challenge en toen heb ik mijn voeding omhoog geschroefd en nam ik iets meer snackdagen 🙂 Ik ben daarbij wel goed blijven trainen. Twee weken na de uitreiking was ik helemaal op en heb ik een week niet getraind. Goh… wat viel dat even tegen! Ik heb het voedingsschema na deze week weer opgepakt en ik ben langzaam weer kracht gaan opbouwen zonder pre-workouts, creatine of iets dergelijks, alleen met macro- en micronutriënten. Gelukkig hoor ik van meerdere mensen uit de Challenge, en van de vorige Challenges, hetzelfde en schijnt dat redelijk normaal te zijn.

View More: http://ilkavanwierenphotograpy.pass.us/vital-challenge-i

VitalChallenge’18

Gaan we volgend jaar weer meedoen? Nee… volgend jaar niet hoor! Of wel? Ga jij volgend jaar meedoen? Als je een beetje discipline hebt, redelijk gezond bent en je de adviezen van Marcel en de andere trainers ter harte kunt nemen, dan is het echt de moeite waard om mee te doen. Je hebt een stok achter de deur, bent blijer met je spiegelbeeld en je voelt je fitter.

Article by VitalPalace